Total Pageviews

Wednesday, November 10, 2010

TEH O SEJUK



SANTAILAWAKSANTAILAWAKSANTAILAWAKSANTAILAWAKSANTAILAWAK











Criiooottttttttttt…gruupppp….!

“ Aduhh..sakitnyer perut aku….dah 3 hari tak makan ape-ape nih. Rasa cam nak mati jer dah ni. “ Keluh Awang si pemuda baru sahaja kehilangan pekerjaan. Dia sememangnya seorang yang pemalas biarpun kesusahan menghimpit dirinya.

“ Aduhh, duit tinggal 70 sen je dah nihh. Aku nak makan apa macam ni. Harap-harap kedai Tok Mat ni ada la makanan murah-murah. “ kata Awang dengan harapan sambil dia berangan-angan dan terus duduk di salah satu meja di warung Tok Mat. Kemudian datang seorang pelayan, pekerja warung tersebut.

“ Ye abang Awang, minum ape? Makan ape?. “

“ Err, kat kedai ni apa yang boleh dibeli dengan 70sen?. “ Tanya Awang selamba.

“ Ermm….70sen……. haa, teh o panas boleh. Yang itu harga dia 70sen. Nak? “

“ Oh ye…macam tu eahh. Kalau teh O sejuk plak? Berape sen? “

“ Kalau sejuk pulak harga dia rm1.50 je bang. “ Terang si pelayan tersebut.

“ Ohh, kalau macam tu tak apa lah bang, bagi the O panas je lah. Saya ada 70sen je ni. Teh O sejuk mahal la pulak. Bagi segelas ye. “ Kata si Awang memesan minumannya. 5 minit kemudian dating semula si pelayan dengan segelas teh O panas yang masih berasap.

“ Nah  bang, teh O panas. “

“ Terima kasih ye. “ katanya si Awang dengan penuh kesopanan sambil menyambut teh O panas tersebut. Tiba-tiba dengan tak semena-mena si Awang terus menghirup teh O panas tersebut tanpa menghiraukan kepanasan air tersebut. Habis ! Terkejut si pelayan.

“ Eh bang ! Panas tu. Kalau ye pun biar la tunggu air tu sejuk. Tekak apa kau ni pakai?? “   

“ Uishhh….aku betul-betul ada 70sen je ni. Kalau tunggu sejuk kang saya kena bayar rm1.50 pulak nanti. Itu pasal aku minum habis sementara air masih panas.“

“ Oh Awangggggg !!!!!!!!!!!! Lurusnya engkau nih…!


Sekian.


No comments:

Post a Comment