Total Pageviews

Wednesday, October 20, 2010

LAGU DAN TEMPAT - JAMBATAN TAMPARULI



Pak pak kang ku doh
Sumunsui doh jambatan
Jambatan doh Tamparuli
Bakasut tinggi oku

Sumunsui doh jambatan
Jambatan doh Tamparuli
Pak pak kang ku doh
Bakasut tinggi oku

Silaka nodi kasutku
Naratu lo jambatan
Tinggal poh doh sutakin
Nowid ku di numuli

Ontok di hari 3
Tamu lo Tamparuli
Mingusuk poh hilo kadai
Mogihum doh kasut tinggi
































lagu oleh Justin Lusah






.....begitulah bait-bait lagu kegemaran kaum kadazan dusun ini atau lebih meluasnya di negeri sabah yang memikat telinga para pendengar lagu-lagu rakyat seperti aku. biarpun aku xfaham satu hapah pun maksud-maksud perkataan dalam lirik lagu ini, tapi bila saja aku mendengarnya, sudah cukup untuk aku terus setia mendengarnya biarpun berulang kali. 


Selain dari Gunung Kinabalu yg  terkenal sebagai gunung tertinggi di Asia Tenggara, Sabah juga mempunyai tarikan lain seperti Pulau Sipadan yg mempunyai karang laut yg begitu indah sekali. Jangan lupa untuk singgah di Jambatan Tamparuli untuk menyusuri jambatan gantung terpanjang di Sabah ini. Silalah ke sana ye jika ada kelapangan. ^_ ^


Lagu Jambatan Tamparuli menarik minat aku untuk dibicara di sini adalah kerana lagunya yg senang didengar dan mudah menangkap jiwa anak desa yg masih belum luput dari dalam diri ini. Aku berbangga dengan lagu-lagu seperti ini kerana kesederhanaan melodinya yg tidak mengkhayalkan dan menghanyutkan jiwa seperti kebanyakan lagu-lagu dari barat yg hanya sesuai untuk bangsa mereka. Untuk memahami lagu ini sedalamnya, kenalah bertanya kepada orang Sabah ye. 


Tentang Jambatan Tamparuli ini pula, ianya terletak di pekan Tamparuli di daerah Tuaran, Sabah. Di sini kebanyakan penduduknya terdiri daripada kaum Kadazan Dusun. Tidak hairan lah kalu lagu Jambatan Tamparuli ini dicipta oleh seorang kadazan dusun iaitu Justin Lusah. Untuk ke sana ianya mengambil masa lebih kurang 40 minit perjalanan menaiki kereta dari Kota Kinabalu. Dan kalau ada yg ingin menaiki bas boleh lah ke sana dengan tambang beharga lebih kurang rm3 (masih belum pasti) bg perjalanan sehala.


Menurut sejarahnya pula, Tamparuli dikatakan mendapat namanya daripada ayat ‘ditampar oleh air’ di mana ayat ini berasal daripada perkataan atau percakapan orang Brunei. Pada suatu masa dahulu, apabila pedagang-pedagang Brunei berkunjung ke Daerah Tamparuli, mereka tidak dapat naik ke hulu disebabkan arus air sungai yang terlalu deras. Maka timbullah ayat ‘ditampar oleh air’ dan ia telah disingkatkan kepada Tamparuli.


Kewujudan jambatan gantung Tamparuli telah menjadikan Daerah Tamparuli  lebih dikenali oleh masyarakat luar dan pelancong asing. Menurut mitos di kalangan penduduk setempat, kononnya suatu ketika dahulu terdapat seorang perempuan yang cantik dan pandai menyanyi telah diculik dan dimasukkan ke dalam sebuah tempayan atau lebih dikenali sebagai  “tajau” oleh masyarakat tempatan. Tajau tersebut telah diletakkan di tiang pertama Jambatan Tamparuli agar binaan jambatan Tamparuli kukuh. Mitos ini dikukuhkan lagi apabila jambatan ini tidak pernah runtuh walaupun ribut taufan melanda daerah ini. Malah ia semakin indah dan masih tegak berdiri walaupun usianya sudah mencecah puluhan tahun. Sebenarnya cerita tentang asal usul Jambatan ini mempunyai pelbagai versi, namun versi ini adalah yang paling byk didengari.





Pak pak saya melangkah
Menyusur hai jambatan
Jambatan si Tamparuli
Saya berkasut tinggi

Menyusur hai jambatan
Jambatan si Tamparuli
Pak pak saya melangkah
Saya berkasut tinggi

Celaka* kasut saya
Terjatuh di jambatan
Hanya tinggal stokin
Saya bawa pulang rumah

Pada hari rabu
Tamu di Tamparuli
Saya masuk serata kedai
Mencari kasut tinggi


lirik jambatan tamapruli yg sudah di translit !


Itulah sedikit sebanyak cerita dalam ruangan lagu & tempat dan insyallah akan menyusul pula lagu-lagu lain yg berkaitan dengan tempat dan sejarahnya. Khasnya lagu-lagu rakyat pelbagai bangsa di Malaysia ini. Harap kalau ada yang salah dari segi maklumat yg dinyatakan di atas aku bersedia menerima pembetulannya. Sekian.

No comments:

Post a Comment